Wolbrom – Miejsko-gminny serwis informacyjny: Ochrona środowiska

Główna treść

Ochrona środowiska

Referat Ochrony Środowiska – ROŚ

pok. 203, pok. 207
tel. 32 6442304 wew. 301, 316

Skład osobowy Referatu Ochrony Środowiska:

  • Aneta Perek – kierownik Referatu
  • Izabela Palacz – inspektor
  • Teresa Baran – inspektor

Do zadań Referatu Ochrony Środowiska należy:

  1. Prowadzenie kontroli gospodarki wodnej na terenie gminy.
  2. Prowadzenie zadań wynikających z ochrony przed powodzią.
  3. Zatwierdzanie ugód w sprawach zmian stosunków wodnych na gruntach.
  4. Tworzenie terenów zieleni miejskiej łączących się w miarę możliwości z terenami zalesionymi.
  5. Udzielanie zezwoleń na usuwanie drzew lub krzewów, pobieranie opłat i wymierzanie kar.
  6. Prowadzenie spraw związanych z wykonaniem infrastruktury dla pracowniczych ogrodów działkowych.
  7. Udział w projektowaniu planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie ochrony środowiska przed odpadami i innymi zanieczyszczeniami oraz utrzymania porządku i czystości.
  8. Prowadzenie działań w zakresie wykorzystywania, transportu, unieszkodliwiania oraz gromadzenia odpadów i innych zanieczyszczeń, mających na celu ochronę powierzchni ziemi, wód i powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniem,
  9. Prowadzenie działań zapewniających budowę składowisk odpadów komunalnych, urządzeń kanalizacyjnych i komunalnych oczyszczalni ścieków oraz urządzeń do unieszkodliwiania odpadów i zapewniających prawidłową eksploatację tych urządzeń.
  10. Nadzór nad wykonywaniem zadań przez jednostki organizacyjne w zakresie gospodarki odpadami stałymi i płynnymi.
  11. Prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem szaletów publicznych.
  12. Prowadzenie spraw związanych z uzgodnieniem dotyczącym postępowania z odpadami wytwarzanymi w ilości od 1 tony do 1000 ton rocznie, z wyłączeniem odpadów komunalnych.
  13. Prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie środowiska.
  14. Prowadzenie spraw wynikających z przepisów prawa geologicznego.
  15. Prowadzenie ewidencji studni publicznych, źródeł, studni głębinowych i ujęć wodnych.
  16. Nadzorowanie wykonywania konserwacji i remontów studni publicznych.
  17. Wprowadzanie rozwiązań technicznych zwiększających zasoby wodne.
  18. Występowanie z wnioskami o ściganie za wykroczenia określone w ustawie o ochronie przyrody.
  19. Prowadzenie spraw wynikających z ustawy – „Prawo wodne”.
  20. Współdziałanie z odpowiednimi organami w zakresie oświaty rolniczej oraz propagowanie zasad opłacalności produkcji rolnej w warunkach gospodarki rynkowej.
  21. Organizowanie szkoleń i pogadanek dla rolników.
  22. Współpraca z jednostkami obsługującymi rolnictwo oraz organizowanie i pomoc w zakresie produkcji zwierzęcej i roślinnej.
  23. Praca na rzecz tworzenia grup producentów i spółdzielni rolników – pomoc organizacyjna.
  24. Informowanie rolników w zakresie możliwości zbytu płodów rolnych oraz zaopatrzenia w środki do produkcji rolnej.
  25. Współpraca ze stowarzyszeniami rolniczymi działającymi na terenach wiejskich.
  26. Współpraca z organizatorami szkoleń, konkursów i przeglądów rolniczych, folklorystycznych itp.
  27. Prowadzenie identyfikacji zwierząt hodowlanych.
  28. Wydawanie zezwoleń na hodowlę psów ras agresywnych.
  29. Sprawowanie administracji w zakresie łowiectwa.
  30. Przeznaczanie kwot otrzymanych z czynszu dzierżawnego za obwód łowiecki na cele społeczne gminy oraz hodowlę i ochronę zwierząt.
  31. Współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu łowieckiego w zagospodarowaniu łowieckich obszarów gminy, w szczególności zaś w zakresie ochrony zwierzyny bytującej na jej terenie.
  32. Przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu zachorowania zwierząt na chorobę zaraźliwą, a w przypadku wałęsania się psa chorego lub podejrzanego o wścieklizną, podjęcie starań mających na celu jego schwytanie lub zabicie, a w razie konieczności powiadomienie sąsiednich gmin i najbliższego komisariatu policji.
  33. Wyznaczanie biegłych do wyceniania zwierząt zabijanych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zaraźliwej.
  34. Podawanie do wiadomości publicznej lub osób zainteresowanych informacji o zarządzanych przez państwowego lekarza weterynarii tymczasowych środkach w celu umiejscowienia choroby i dopilnowania ich wykonania.
  35. Współpraca z lecznicami dla zwierząt.
  36. Przyjmowanie informacji o pojawieniu się chorób, szkodników i chwastów.
  37. Wzywanie do wykonania określonych czynności lub przeprowadzenie wykonania zastępczego.
  38. Wydawanie poświadczeń w zakresie osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego.
  39. Wnioskowanie o wydanie zgody na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne.
  40. Prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego.
  41. Współprca z Kołami Gospodyń Wiejskich.
  42. Ogranizacja dożynek gminnych.
  43. Wspołpraca z ODR.
  44. Koordynowanie i organizowanie zebrań sołtysów.
  45. Koordynowanie i organizowanie wyborów sołtysów.
  46. Koordynowanie i organizowanie wyborów do Izb Rolniczych.

W zakresie zadań zleconych:

  1. Wydawanie zezwoleń na uprawianie maku i konopi.
  2. Aktualizacja wykazów indywidualnych gospodarstw i działek rolnych.
  3. Przeprowadzanie spisów rolnych.