Utrata dowodu osobistego
Dowód osobisty to nasz najważniejszy dokument. Jak wiadomo jest on niezbędny do załatwienia podstawowych spraw w urzędach czy bankach. Jego zagubienie to niemały problem. Dlatego też po utracie dowodu osobistego bardzo ważne jest natychmiastowe działanie. Pozwoli to zmniejszyć ryzyko wykorzystania go przez niepowołane osoby, a co za tym idzie unikniemy dalszych kłopotów.
UTRATA / USZKODZENIE DOWODU OSOBISTEGO
Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłasza niezwłocznie osobiście do organu dowolnej gminy:
-
posiadacz dowodu osobistego,
-
rodzic / opiekun prawny / kurator w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
Zgłoszenia można dokonać również w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
Posiadacz dowodu osobistego, przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgłasza utratę lub uszkodzenie w dowolnej placówce konsularnej.
Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się NIEODPŁATNIE.
Zaświadczenie ważne jest do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej niż przez 2 miesiące.
Podstawa prawna:
1.Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.)
2.Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167, poz. 1131 ze zm.).
3.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu ( Dz. U. 2015 poz. 212).
Oceń nasze strony
Aktualna ocena: 0 (Ocen: 0)